måndag 11 februari 2013

Förlikning

Vi har förlikat oss med verkligheten av att vi fått ett till barn som inte sover. Ni som har det likadant vet vad jag pratar om. Ni som vet att det inte är värt att vara uppe den där extra timmen på kvällen för att ni vet att under natten kommer att vakna både en, två, tre gånger och för att slutligen starta dagen vid 05.00. Visst, alla föräldrar har det så någon gång, men vi har det så ALLTID, med några få undantag, ca två gånger i månaden. Igår testade vi att proppa allan med välling för första gången, gick kanon, inga problem. Men tror ni att han ville sova för det, nix. Verkligheten är den att vi kommer att förbli dem som går och lägger sig innan 21 i ett år till, sorry friends...

Inte ens detta gjorde att han sov längre intervaller...

9 kommentarer:

  1. Ja, du Anna. Jag kan inte mer än känna med dig. Vi håller på fortfarande efter två år med lilleman. Det är ju så sjukt jobbigt. Ibland vill man bara gråta och ibland gör man det med. På något sätt klarar man det och sen lägger man det sig bakom sig. Det är som sagt inte värt den där extra timmen framför TVn. Ni gör helt rätt som lägger er i tid. Vi får vara tråkiga ett par år. Det blir ett jäkla 40 årskalasande för då är vi på gång igen!! :) Kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Vi har lite av samma med våran lilla H. Det har dock blivit bättre när vi kan proppa i henne mat under dagen, dvs gröt, mellis, mat, mellis, mat, gröt. Sen sover hon lite längre intervaller på natten, men vaknar dock förtf för mat (ersättning) en och ibland 2 ggr under natten. Att hon ska sova i egen säng är inte aktuellt. ;)

    SvaraRadera
  3. Känner så igen mig. Trodde jag skulle bli galen till slut. Räddningen var att vi tog varannan natt min man och jag. Ena natten sov han med barnen och jag på soffan nere och tvärtom nästa natt. Man gick liksom som i en bubbla flera år. Nu när mista är 3 år har det vänt. Det gjorde det för ungefär ett halvår sedan. Så skönt. Båda sover hela natten och på helgerna sover de ända till 08.00. Men oj som man har undrat och trixat för att de skulle sova. Ibland var man helt säker på att de hade en sjukdom eftersom de vaknade så ofta. Men som sagt det har vänt och det är helt underbart!
    Maria Thor

    SvaraRadera
  4. Vad gulliga ni är, ska verkligen ta till mig alla tips. Något måste göras annorlunda, den saken är säker. Första steget är välling och sluta amma, sen är det bara att hålla tummarna att det blir matkoma på lilleman. Kram till er

    SvaraRadera
  5. Jag är ingen expert, men om han sover bredvid dig kanske han känner mjölklukten och därför vill snutta oftare? Sover han i egen säng har jag dock inga tips, då kan du få tipsa mig om hur man får barn att sova i egen säng ;-)

    SvaraRadera
  6. Han har inte sovit en natt i vår säng, så det är inte hans problem. Och han vill inte snutta så mkt heller, han vill liksom vara vaken... Jollrar liksom. Det är iof fördelen med barn som är aktiva, att de stupar i säng, vilken som helst, så att sova i egna sängar eller somna på kvällarna har inte varit ett problem. :)

    SvaraRadera
  7. Måste fråga, hur överlever man detta med sin mentala hälsa i behåll? Våran 2a har haft kolik och nu fortsätter sömnen strula men utan smärta så det är ju skönt. Inne på 5e mån utan sömn då han är som förbytt mellan 19-06. En bra natt väcks vi 5ggr en dålig somnar vi aldrig och de bra är få...ca2-3 i mån.... Snyft!!! Har dessutom en 22 månaders storebror hemma som väntar på dagisplats ( jäkla skit kommun) Bryter snart ihop!! Tips välkomnas verkligen. Styrkekramar till er alla. Camilla

    SvaraRadera
  8. Å nej, ni har det verkligen inte roligt. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Har ni någon som kan hjälpa er med barnen? Bara en halvtimmes sömn under dagen brukar göra susen. Men det är väldigt sällan även jag får till det, och då har jag den stora på dagis. Ett annat tips för att få bukt med koliken är akupunktur på den lille. Min kompis testade det på sin bebis och det gjorde hela skillnaden, behandlingen höll i sig nästan en vecka. Lycka till! Kramar

    SvaraRadera
  9. Har ni testat "sovpassning"? Jag och en kompis, som har barn i samma ålder har pratat om att jag tex åker hem till henne och passar min och hennes i en timme eller två så hon får sova och vice versa.
    Man måste ju få sova ibland annars blir man kocko.
    Jag har lärt mig att somna snabbt som f*n på dagarna. Wera sover bara en halvtimme åt gången så jag lägger mig på lekdynan med en filt o sover så fort hon somnat. Gör massor med skillnad, men jag vet att dom flesta inte kan somna när dom vet att det är så kort om tid.

    SvaraRadera