måndag 31 augusti 2009

Vad händer i V23?

Barnet är ca 22 cm från huvud till stjärt och väger ca 600 g. Huvudet är ca 5-6 sm i diameter. Lårbenet ca 4 cm. Hudens pigment bildas. Barnets gör andningsövningar och lungblåsor bildas. Lungorna är fyllda med fostervatten fram till födseln då det pressas ut när barnets bröstkorg kläms ihop i förlossningskanalen precis i förlossningsögonblicket.

Mamman kan nu känna sammandragningar. Detta är ett tecken på att livmodern tränar inför det stora förlossningsarbetet. Blodcirkulationen till moderkakan förbättras vilket är gynnsamt för barnet. Det är fortfarande ok att motionera, men var uppmärksam på kroppens signaler.


Magen är inte sååå stor, men tillräckligt stor för att jag ska stöta i bordskanter och liknande när jag går förbi, inte helt van med en handboll innanför tröjan alltså. Det börjar bli aningens jobbigt att knyta skor, men jag ska tydligen inte klaga ännu (om jag ska tro min chef så blir det tusen resor värre...)
På onsdag fyller jag år :) hela 32 år. Vi ska fira med en middag på East, jag älskar deras gröna bönor! Har längtar efter dessa länge nu... Så på onsdag ska jag njuta! Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar