måndag 16 november 2009

V 34 och besök hos BM

Bebisen är ca 2-2.4 kg tung och omkring 42 cm lång. Foten är 6-7 cm. Det finns 1 liter fostervatten i hinnsäcken. Barnet reagerar på mammas och pappas röster. Sugreflexen är tydlig, en del barn suger på tummen. Ögonens pupiller kan vidgas och dras samman. En del forskare menar att barnet redan nu har en förmåga att fokusera blicken. Det skiljer på ljus och mörker och uppfattar därmed dag och natt.

Det är också meningen att bebisen ska ha vänt sig nu, men trots ett tappert försök förra söndagen så ligger pytteliten forfarande med huvudet uppåt. BM Anette flaggade idag för att en vändningsförsök är på tapeten. Om inte den har lyckats vända sig tills nästa besök den 30 november, då bokas det in ett vändningsförsök på Karolinska. Detta kan trigga igång förlossningen, det vill vi inte... Vändningsförsöket kan också misslyckas, det innebär att det blir planerat kejsarsnitt... i mellandagarna, det vill vi heller inte! Så vi hyser hopp till att den lilla tar sitt förnuft till fånga och vänder sig med huvudet nedåt innan den 30 november. För vi har ju tänkt att den ska födas 2010.

Annars såg allt bra ut, järnvärdet var på topp, kurvan hoppar litegranna ena gången över andra gången under, men det beror på att den lilla inte gillar att ligga stilla, speciellt inte när BM Anette vill känna och jagar den med aparaten som mäter hjärtljuden. Jag har gått upp 9 kilo och Henrik, hahahahah, han har gått ner 8 kilo, hahahahah!!!

1 kommentar:

  1. Hej! Min lilla guldklimp vägrade (oxå?, återstår att se) att vända på sig så jag gjorde vändningsförsök (misslyckat) och lillen kom ut med planerat kejsarsnitt. Vändningsförsöket var tyvärr ingen höjdare så jag hoppas att ni slipper det (men jag har hört dem som tyckte det var en baggis) men kejsarsnittet var helt ok. Jag hoppas dock att er lilla bebbe tar sitt förnuft till fånga och vänder på sig :) Kram från Nettan

    SvaraRadera