fredag 4 december 2009

V37 (4 dec-10 dec)

Barnet beräknas nu som fullgånget och väger nästan 3 kg! Barnet ökar i vikt med 200-250 g per vecka och har mer än en liter fostervatten runt sig. Koordinationen är så utvecklad att den kan gripa tag om saker med handens fingrar. Den tränar för ett liv utanför livmodern genom att dra in och trycka ut fostervatten ur sina lungor. Den lagrar också näring som behövs för att klara av en ansträngande förslossning. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt annars görs i det ett vändningsförsök i denna vecka och det är dags på torsdag. Ska kila förbi en akupunktör idag, han ska visa mig några tips på övningar som jag kan göra hemma som tydligen ska underlätta för barnet att sno runt.

Det är tydligen vanligt att mamman känner kraftiga sammandragningar, men det gör inte jag, ännu. Jag känner en dov mensvärksliknande känsla nån gång ibland. Tydligen ska mamman börja kolhydratladda också, det gör jag idag med spagetti och köttfärssås!

PS. Köttfärssåsen är gjord på riktig hälsingeköttfärs som pappa och Anso tog med sig när de var här sist. Den smakade riktigt bra. DS.

1 kommentar:

  1. Fina Anna panna spagetti och köttfärssås är gott. Ät massor! Håller alla tummar för att allt ska gå bra och rätt till. Keep me updated.
    Allt blir bra! Stor kram Tänker på er.
    Benson

    SvaraRadera