måndag 14 september 2009

Knäckebak!














Idag har jag experimenterat i köket. Jag har blandat mina två favoritknäckerecept, mitt egetutvecklade recept och dillknäcket jag brukar baka till kräftskivorna. Alltså, jag tog det bästa från det båda recepten och kokade ihop. Det blev helt ok, jag kommer nog att krydda det med lite flingsalt och pumpakärnor nästa gång.

Recept:
Rör ut 25 g jäst i 2 dl ljummet vatten. Blanda 5 dl olika mjölsorter (efter smak) krydda med spiskummin, flingsalt och pumpakärnor och/eller solroskärnor. Kavla ut brödet till tunna plattor och nagga dem.

Grädda brödet i 250 grader i 4-5 minuter. Degen behöver inte jäsa.


Jag vill också passa på att tipsa om en balsamvinäger som jag fick i födelsedagspresent av moster Lena och morbror Per. Märket är Verrini Munari och den är helt gudomlig, len som bomull och otroligt fyllig smak. Jag har den till allt, den kommer snart ta slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar